Psychologenpraktijk Vandaag

Stress en Ontspanning

Wat is ontspanning – wat is stress

Stress is een normale reactie van het lichaam en hersenen op iets wat gebeurt in het gewone leven en wat van ons een reactie vergt. Stress maakt dat we onze aandacht hierop richten, we een afweging kunnen maken over wat dat “iets” dan betekent voor ons (denken), hoe we dat waarderen (voelen) en hoe we daar dan op willen reageren (gedrag). Stress stelt ons in staat adequaat te reageren. Tot zover niks aan de hand.

Stress wordt als negatief ervaren als er teveel op ons afkomt en als dit te lang duurt. Dan merken we dat we overvraagd worden, controle verliezen, gespannen raken en blijven, het niet los kunnen laten, minder gaan functioneren, prikkelbaarder worden, meer gaan denken (en vaak negatief denken), fysieke klachtjes krijgen. We kunnen in een spiraal van negatieve gedachten, gevoelens (emotioneel en fysiek) en gedragingen komen waar we soms moeilijk uitkomen.

Individuele verschillen

Elk potje is anders gebakken en sommige potjes zijn kwetsbaarder in bepaalde omstandig-heden. Er is veel onderzoek gedaan hiernaar maar ik wil hier geen wetenschappelijke verhandeling geven. Aanleg, temperament, opvoeding, gebeurtenissen en andere leer-ervaringen, ziekte, je huidige situatie, allemaal speelt het mee in hoe je op (stressvolle) situaties reageert.

 

Ontspanning   

Ontspanning is loslaten zonder nu perse alles te laten vallen, is even niet actief bezig te hoeven zijn met wat speelt. Met ontspanning kan plezier en genieten weer meer een rol spelen omdat het hoofd niet met gedachten gevuld wordt. Soms is het een gevoel van ruimte. Op lijfelijk niveau komen spieren tot rust, stroomt het bloed zodanig dat de afvalstoffen weer afgevoerd kunnen worden. We hebben ontspanning nodig om weer op te laden.

 

Wat jou kan helpen te ontspannen, zowel mentaal als fysiek

Cognitieve therapie

Hierin leer je om meer je eigen therapeut te worden als het gaat om je eigen denken en gedachtenpatronen. Dit leer je middels oefeningen in een individuele cognitieve training.

Ontspanningsoefeningen of mindfulness

Er zijn vele ontspanning- en aandachtsoefeningen en sommige zullen beter bij je passen. We zoeken de passende oefeningen, deze leer je toepassen en neem je op cd mee naar huis.

Dagstructuur/keuzes maken

Het kan zinvol zijn om te kijken naar hoe je je tijd indeelt, hoe je met activiteit en rust omgaat, kan je ook niks doen/stil zijn, je to do-lijstje korter maken?, soms moet je kleine of grote keuzes maken. Je leert hier naar kijken en gaat aan de slag om te veranderen wat er nodig is voor je.

Vaardiger worden in omgaan met stressprikkels

-Eigen grenzen voelen en aangeven/weerbaarder worden

-Bewuster worden van de negatieve stressprikkels

-Een betere verhouding vinden tussen wat je kan en wat je doet

 

Psycholoog, Hilversum, psychotherapie

Comments are closed.