Psychologenpraktijk Vandaag

Lichaamsgerichte Psychotherapie en Coaching

De idee dat lichaam en geest gescheiden zijn hebben we in de wetenschap en in de psychologie allang weer achter ons gelaten. Vanuit onderzoek op gebied van hersenen en zenuwstelsel blijkt juist hoe het lichaam en de hersenen samenwerken in denken, voelen en handelen van mens; lichaam en geest creëren samen de realiteit die we ervaren en waarin we soms ook vast kunnen lopen. Omdat we al zoveel denken kan juist een lichaamsgerichte benadering een aanvulling zijn in therapie en kan dat inzichten en verandering geven waar je met je hoofd niet bij kon.

Enkele voorbeelden van toepassingen

-Soms is “veel denken” een groot deel van de klacht waarmee we kunnen zitten. Leren om dan je aandacht te kunnen houden bij je ademhaling of bij je lichaam kan helpen om rustiger te worden in het hoofd.

Spanningsklachten zijn vaak fysiek ervaren klachten (rug, buik, hoge ademhaling, gestressed gevoel in je lichaam). We zijn vaak geneigd om van die onprettigheden weg te gaan, om ze weg te drukken of juist druk te blijven doen zodat we ze niet zo opmerken. Hierdoor creëer je vaak op langere termijn meer klachten. Leren om beter te gaan voelen maakt dat je de klachten niet groter maakt dan noodzakelijk en ook dat je een betere structurele oplossing kan vinden voor die klachten.

-Veel mensen voelen zich overbelast omdat ze hun grenzen niet herkennen. Vaak voelen ze niet of te laat wanneer het genoeg is. Het beter leren voelen van deze grenzen is ook een proces dat zich op het fysieke niveau afspeelt. Een lichaamsgerichte benadering kan helpen deze grenzen eerder op te merken en er naar te handelen.

Assertiviteit of een gebrek aan assertiviteit heeft vele lichamelijk kenmerken, zo komt assertiviteit o.a. tot uiting in lichaamshouding, mimiek, oogkontakt en de afstand die je houdt tot de ander. We weten dat communicatie voor het grootste deel een non-verbaal proces is,  als je steviger wilt staan in de communicatie en in kontakt met anderen dan zijn non-verbaal/lichaamsgerichte factoren van groot belang. Lichaamsgerichte therapie besteed ook aandacht aan deze aspecten

-Bij angst en depressie komen voor een aanzienlijk deel tot uiting in lichamelijke gewaarwordingen als spanning, warmte, zweten, hartslag, neiging om weg te rennen bij angst en o.a. moeheid, futloosheid, slapte, zwaarte, slaap- en eetklachten bij depressie. Vaak weten we niet hoe we met deze klachten om moeten gaan, we zien het als een symptoom waar we niks mee kunnen of willen. Lichaamsgerichte therapie kan je helpen om anders om te gaan met deze fysiek ervaren klachten. Zo kun je denken aan leren ontspannen, je ademhaling te reguleren, minder vermijdend te zijn t.a.v. je eigen klachten, je minder door moeheid te laten leiden, in beweging te komen, je kracht weer te voelen.

Verantwoording

Ik ben op verschillende manieren opgeleid in de lichaamsgerichte psychologie en ben bestuurslid van de sectie Lichaamsgericht Werkende Psychologen van het Nederlands Instituut voor Psychologen (NIP) (www.psynip.nl). Ik onderschrijf de uitgangspunten van het NIP aangaande ethische richtlijnen.

Comments are closed.